Kompleksowe wsparcie z zakresu IT i współpracy z NFZ
Rozliczamy:
  • Ambulatoryjna Opieka Spec
  • Leczenie stomatologiczne
  • Opieka paliatywna i hosp.
  • Opieka długoterminowa
  • Opieka psychiatryczna
  • Podstawowa opieka zdrow.
  • Rehabilitacja lecznicza
  • Profilaktyczne prog. zdrow.
  • Leczenie szpitalne
  • Świadczenia piel. i opiek.
  • Zaopatrzenie w wyroby med.

Więcej...

Opinie naszych Klientów

Inne

Pozostałe komunikaty

Zarządzenie Nr 39/2008/DI Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 25 czerwca 2008 r.

W sprawie określenia szczegółowych komunikatów sprawozdawczych XML dotyczących świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych (Ifazy) oraz rozliczeń świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych (II fazy)

Na podstawie art. 102 ust. 5 pkt 21 i 25 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

Przyjmuje się szczegółowy komunikat sprawozdawczy tworzony przy użyciu języka XML, stosowany do wymiany informacji pomiędzy świadczeniodawcami a Narodowym Funduszem Zdrowia, dotyczący świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych (I fazy) oraz rozliczenia świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych (II fazy), stanowiący załącznik do zarządzenia.

§ 2.

Traci moc zarządzenie Nr. 111/2007/DI Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 18 grudnia 2007  r. w sprawie określenia szczegółowych komunikatów sprawozdawczych XML dotyczących świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych (I fazy) oraz rozliczenia świadczeń ambulatoryjnych i szpitalnych (II fazy)

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2008r.

Prezes
Narodowego Funduszu Zdrowia

Jacek Paszkiewicz

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 132, poz. 1110, Nr 138, poz. 1154, Nr 157, poz. 1314, Nr 164, poz. 1366, Nr 169, poz. 1411 i Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 75, poz. 519, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 143, poz. 1030, Nr 170, poz. 1217, Nr 191, poz. 1410, Nr 227, poz. 1658 i Nr 249, poz. 1824 oraz z 2007 r. Nr 64, poz. 427 i 433, Nr 82, poz. 559, Nr 115, poz. 793, Nr 133, poz. 922, Nr 166, poz. 1172 i Nr 176, poz. 1243 oraz z 2008r. Nr 52, poz.305.

 

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 czerwca 2008 roku

Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 20 czerwca 2008 r.
w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych

Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1.

1. Rozporządzenie określa zakres niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, w tym sposób obliczania średniego czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, szczegółowy sposób rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, zwanemu dalej „Funduszem”, lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń ze środków publicznych, w tym także rodzaje wykorzystywanych nośników informacji oraz wzory dokumentów.
2.Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

1) ustawa – ustawę z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
2) osoba, której udzielono świadczenia – następujące kategorie osób:

a) świadczeniobiorcę,
b) osobę uprawnioną do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji,
c) osobę, o której mowa w art. 2 ust. 2 ustawy,
d) osobę niebędącą ubezpieczonym, posiadającą uprawnienia do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustaw, o których mowa w art. 12 pkt 2–6 i 9 ustawy;
3) osobisty numer identyfikacyjny – stały symbol numeryczny, jednoznacznie identyfikujący osobę uprawnioną do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji, nadany przez państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

§ 2.

1. Świadczeniodawcy udzielający świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych na zasadach i w zakresie określonych w ustawie, zwani dalej „świadczeniodawcami”, tworzą i prowadzą w formie elektronicznej rejestr świadczeń opieki zdrowotnej, zwany dalej „rejestrem świadczeń”.
2. W rejestrze świadczeń gromadzone są dane charakteryzujące każde udzielone świadczenie opieki zdrowotnej, finansowane ze środków publicznych na zasadach i w zakresie określonych w ustawie, zwane dalej „świadczeniem”.

§ 3.

1. Rejestr świadczeń obejmuje następujące dane dotyczące udzielonego świadczenia zdrowotnego:

1) charakteryzujące osobę, której udzielono świadczenia zdrowotnego, zgodnie z przepisami § 4;
2) kod świadczenia, wynikający z powiązania kodu funkcji ochrony zdrowia oraz kodu jednostki statystycznej, określony zgodnie z tabelą nr 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia, zwany dalej „kodem świadczenia”;
3) kod przyczyny głównej według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta, który tworzą pierwsze trzy znaki, a jeżeli świadczenie zdrowotne zostało udzielone w oddziale szpitalnym – pięć znaków, przy czym po trzech pierwszych znakach czwarty znak stanowi znak kropki;
4) kody nie więcej niż trzech przyczyn współistniejących istotnych dla udzielenia tego świadczenia zdrowotnego według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta, jeżeli świadczenie zdrowotne zostało udzielone w oddziale szpitalnym, które tworzy pierwsze pięć znaków, przy czym po trzech pierwszych znakach czwarty znak stanowi znak kropki;
5) kody zrealizowanych istotnych procedur medycznych według Międzynarodowej Klasyfikacji Procedur Medycznych Rewizja Dziewiąta CM (pełny kod składa się z siedmiu znaków), z wyłączeniem świadczeń zdrowotnych z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej; a jeżeli kod dotyczy procedury dokonania przeszczepu – dodatkowo datę wykonania przeszczepu;
6) datę rozpoczęcia udzielania świadczenia zdrowotnego;
7) datę zakończenia udzielania świadczenia zdrowotnego;
8) liczbę dni lub osobodni, w których udzielano świadczenia zdrowotnego – w przypadku gdy jednostką statystyczną, o której mowa w pkt 2, jest osoba leczona, cykl leczenia lub sesja;
9) datę wpisu na listę oczekujących na udzielenie świadczenia, o której mowa w art. 20 ustawy, zwanej dalej „listą oczekujących”, oraz kryterium medyczne, zastosowane przy wyznaczaniu terminu, określone w rozporządzeniu wydawanym na podstawie art. 20 ust. 11 ustawy – jeżeli udzielone świadczenie jest przyczyną skreślenia z listy;
10) identyfikator świadczeniodawcy udzielającego świadczenia zdrowotnego określony według załącznika nr 2 do rozporządzenia, zwany dalej „identyfikatorem świadczeniodawcy”;
11) identyfikator osoby udzielającej świadczenia zdrowotnego lub osoby odpowiedzialnej za jego udzielenie, na który składa się:

a) numer prawa wykonywania zawodu, a w przypadku gdy osoba wykonuje zawód medyczny, dla którego nie jest przyznawany numer prawa wykonywania zawodu – numer PESEL;
b) kod przynależności do danej grupy zawodowej, określony w tabeli nr 1 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
12) charakteryzujące skierowanie lub zlecenie, jeżeli świadczenie zdrowotne zostało udzielone na podstawie skierowania lub zlecenia:

a) datę wystawienia skierowania lub zlecenia,
b) identyfikator skierowania lub zlecenia, jeżeli występuje,
c) identyfikator świadczeniodawcy wystawiającego skierowanie lub zlecenie albo pełna nazwa innego podmiotu uprawnionego do zlecania świadczeń finansowanych ze środków publicznych,
d) numer prawa wykonywania zawodu lekarza, lekarza dentysty lub felczera wystawiającego skierowanie lub zlecenie;
13) kod trybu przyjęcia osoby, której udzielono świadczenia zdrowotnego, określony zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia – w przypadku udzielenia świadczenia w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej;
14) kod badania, w przypadku gdy jednostką statystyczną, o której mowa w pkt 2, jest badanie, przyjmujący odpowiednio:

a) kod określony w tabeli nr 1 załącznika nr 6 do rozporządzenia – w przypadku badania laboratoryjnego lub diagnostycznego wykonanego w podstawowej opiece zdrowotnej,
b) kod określony w tabeli nr 2 załącznika nr 6 do rozporządzenia – w przypadku badania diagnostycznego obrazowego wykonanego w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej.

2. W przypadku gdy jednostką statystyczną, o której mowa w ust. 1 pkt 2, jest pobyt w oddziale szpitalnym, wszystkie pobyty osoby, której udzielono świadczenia, pomiędzy wpisem i wypisem do księgi głównej przyjęć i wypisów stanowią jedną hospitalizację. W tym przypadku dane charakteryzujące poszczególne pobyty w oddziale są grupowane, a rejestr świadczeń obejmuje dodatkowo:

1) kod trybu przyjęcia osoby, której udzielono świadczenia zdrowotnego, określony zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia;
2) numer w księdze głównej przyjęć i wypisów, pod którym dokonano wpisu o przyjęciu osoby, której udzielono świadczenia zdrowotnego, wraz z numerem księgi głównej;
3) kod trybu wypisu osoby, której udzielono świadczenia zdrowotnego, określony zgodnie z załącznikiem nr 4 do rozporządzenia; jeżeli przyczyną wypisu jest zgon –dodatkowo kod bezpośredniej przyczyny zgonu według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta; kod tworzy pierwsze pięć znaków, przy czym po trzech pierwszych znakach czwarty znak stanowi znak kropki.

3. W przypadku gdy jednostką statystyczną, o której mowa w ust. 1 pkt 2, jest wyjazd ratunkowy, rejestr świadczeń obejmuje dodatkowo informację dotyczącą:

1) przyczyny wyjazdu, zgodnie z kodem określonym w tabeli nr 2 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
2) konieczności przyjęcia osoby, której udzielono świadczenia przez szpitalny oddział ratunkowy lub izbę przyjęć, zgodnie z kodem określonym w tabeli nr 3 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
3) zgonu osoby, której udzielano świadczenia, zgodnie z kodem określonym w tabeli nr 4 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
4) numeru w księdze pogotowia ratunkowego, pod którym wpisano powiadomienie o zdarzeniu, wraz z numerem tej księgi;
5) daty, godziny i minut, w systemie 24-godzinnym:

a) powiadomienia o zdarzeniu,
b) przekazania dyspozycji (zlecenia) wyjazdu do zdarzenia zespołowi ratownictwa medycznego,
c) wyjazdu zespołu ratownictwa medycznego,
d) przybycia na miejsce zdarzenia,
e) przekazania opieki nad pacjentem szpitalnemu oddziałowi ratunkowemu lub jednostce organizacyjnej szpitala wyspecjalizowanej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego,
f) zakończenia medycznych czynności ratunkowych przez zespół ratownictwa medycznego;
6) kodu miejsca wyczekiwania wraz z numerem zespołu ratownictwa medycznego, nadanego przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń.

4. W odniesieniu do świadczenia zdrowotnego rzeczowego, które zostało udzielone na podstawie zlecenia potwierdzającego uprawnienie do zaopatrzenia w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi, zwane dalej „przedmiotami ortopedycznymi", albo w środki pomocnicze, rejestr świadczeń obejmuje:

1) dane charakteryzujące osobę, której udzielono świadczenia zdrowotnego rzeczowego, o których mowa w § 4 pkt 1, 2, 4, 5, pkt 6 lit. a i pkt 7;
2) kod świadczenia;
3) dane charakteryzujące zlecenie, na podstawie którego udzielono świadczenia zdrowotnego rzeczowego:

a) o których mowa w ust. 1 pkt 12 lit. b,
b) kod typu zlecenia, ustalony między świadczeniodawcą a podmiotem zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych,
c) kod przedmiotu ortopedycznego albo środka pomocniczego, określony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 4 ustawy,
d) kod rodzaju schorzenia według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta (kod tworzą pierwsze trzy znaki);
4) dane dotyczące realizacji zlecenia, na podstawie którego udzielono świadczenia zdrowotnego rzeczowego:

a) identyfikator świadczeniodawcy,
b) datę przyjęcia zlecenia do realizacji,
c) liczbę wydanych przedmiotów ortopedycznych albo środków pomocniczych,
d) kwotę refundacji,
e) dopłatę poniesioną przez osobę, której udzielono świadczenia zdrowotnego rzeczowego,
f) datę odbioru przedmiotu ortopedycznego lub środka pomocniczego,
g) okres, za jaki zrealizowano zaopatrzenie.

5. Jeżeli świadczenie zdrowotne rzeczowe polega na dokonaniu naprawy przedmiotu ortopedycznego, rejestr świadczeń obejmuje:

1) dane charakteryzujące osobę, której udzielono świadczenia zdrowotnego rzeczowego, o których mowa w § 4 pkt 1, 2, 4, 5, pkt 6 lit. a i pkt 7;
2) identyfikator zlecenia potwierdzającego uprawnienie świadczeniobiorcy do wykonania naprawy, ustalony między świadczeniodawcą a podmiotem zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych;
3) datę przyjęcia do naprawy;
4) dane dotyczące dokonanej naprawy:

a) identyfikator świadczeniodawcy,
b) kod naprawy przedmiotu ortopedycznego, określony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 4 ustawy,
c) kwotę refundacji,
d) kwotę zapłaconą przez osobę, której przedmiot ortopedyczny podlegał naprawie,
e) datę dokonania naprawy.

6. W odniesieniu do świadczenia towarzyszącego, które zostało udzielone na podstawie zlecenia na przejazd środkiem transportu sanitarnego, rejestr świadczeń obejmuje:

1) dane charakteryzujące osobę, której udzielono świadczenia towarzyszącego, o których mowa w § 4 pkt 1, 2, 4, 5, pkt 6 lit. a i pkt 7;
2) kod świadczenia;
3) dane charakteryzujące zlecenie:

a) o których mowa w ust. 1 pkt 12,
b) kod przyczyny głównej udzielenia świadczenia towarzyszącego według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych Rewizja Dziesiąta, który tworzą pierwsze trzy znaki,
c) stopień niesprawności ustalony zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy, przyjmujący kod określony w tabeli nr 5 załącznika nr 3 do rozporządzenia – w przypadku, o którym mowa w art. 41 ust. 3 ustawy,
d) kod rodzaju transportu sanitarnego oznaczony zgodnie z kodem specjalności komórki organizacyjnej, określonym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89, z późn. zm.3)),
e) kod celu przewozu transportem sanitarnym, określony w tabeli nr 6 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
4) dane charakteryzujące przejazd środkiem transportu sanitarnego:

a) identyfikator świadczeniodawcy,
b) datę przejazdu,
c) dopłatę poniesioną przez osobę, której udzielono świadczenia towarzyszącego.

7. W odniesieniu do świadczenia, które zostało udzielone w ramach realizacji programu zdrowotnego, świadczeniodawca gromadzi także dane niezbędne do dokonania oceny programu, jeżeli obowiązek ich rejestrowania wynika z umowy.
8. Niezależnie od danych, o których mowa w ust. 1–7, świadczeniodawca gromadzi w rejestrze świadczeń w odniesieniu do każdego udzielonego świadczenia:

1) identyfikator podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń ze środków publicznych, określony zgodnie z załącznikiem nr 5 do rozporządzenia;
2) identyfikator umowy zawartej między podmiotem zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych a świadczeniodawcą, zwanej dalej „umową”;
3) kod dla świadczenia, określony przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych, jeżeli został nadany;
4) informacje niezbędne do rozliczenia, jeżeli obowiązek ich rejestrowania wynika z umowy lub z przepisów odrębnych;
5) informacje niezbędne do monitorowania celowości udzielanych świadczeń, jeżeli obowiązek ich rejestrowania wynika z umowy lub z przepisów odrębnych.

§ 4.

Dane charakteryzujące osobę, której udzielono świadczenia, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, obejmują:

1) identyfikator osoby oraz kod identyfikatora, określone zgodnie z tabelą nr 7 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
2) imię (imiona) i nazwisko;
3) adres miejsca zamieszkania, a jeżeli osoba, której udzielono świadczenia, nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, także adres miejsca pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, na który składają się:

a) państwo,
b) nazwa miejscowości,
c) kod pocztowy,
d) ulica, numer domu i lokalu;
4) datę urodzenia;
5) płeć;
6) charakteryzujące uprawnienie do świadczeń:

a) kod tytułu uprawnienia, określony zgodnie z tabelą nr 8 załącznika nr 3 do rozporządzenia,
b) dane identyfikujące dokument potwierdzający uprawnienia do tych świadczeń, zgodnie z tabelą nr 8 załącznika nr 3 do rozporządzenia,
c) w przypadku gdy uprawnienie wynika z przepisów o koordynacji, także:

dane charakteryzujące instytucję właściwą osoby uprawnionej do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji: numer identyfikacyjny, symbol państwa, w którym znajduje się instytucja, określony zgodnie z normą ISO-3166-1, oraz akronim nazwy instytucji,
kod zakresu świadczeń przysługujących uprawnionemu do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji ustalony między płatnikiem a świadczeniodawcą,
okres przysługiwania świadczeń na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
7) w przypadku gdy podstawą udzielenia świadczenia jest dodatkowe uprawnienie rozszerzające zakres świadczeń przysługujących z tytułu uprawnienia, o którym mowa w pkt 6, lub uprawniające do uzyskania świadczenia poza kolejnością, zgodnie z art. 47c ustawy:

a) kod tytułu uprawnienia dodatkowego, określony zgodnie z tabelą nr 9 załącznika nr 3 do rozporządzenia,
b) nazwę dokumentu, który potwierdza uprawnienia do tych świadczeń zgodnie z przepisami odrębnymi, oraz dane identyfikujące ten dokument.

§ 5.

1. Świadczeniodawcy, którzy zawarli umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Funduszem, w tym także udzielający świadczeń świadczeniobiorcom, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, oraz świadczeń wynikających z art. 12 pkt 2–4, 6 i 9 ustawy, z zastrzeżeniem § 6, przekazują oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu dane dotyczące każdego świadczenia wynikającego z umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, w tym także wykonanego powyżej kwoty, o której mowa w art. 136 pkt 5 ustawy, gromadzone w zakresie określonym w § 3, odpowiednio do rodzaju udzielonego świadczenia.
2. Zakres przekazywanych danych charakteryzujących osobę, której udzielono świadczenia, określony w § 3 ust. 1 pkt 1, zależy od tytułu uprawnienia do świadczeń i obejmuje w przypadku:

1) ubezpieczonych – dane, o których mowa w § 4 pkt 1, 6 lit. a i pkt 7 lit. a, a jeżeli identyfikatorem nie jest numer PESEL, także dane, o których mowa w § 4 pkt 2, 4 i 5;
2) osób uprawnionych do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji – dane, o których mowa w § 4 pkt 1, 2 i 4–7;
3) świadczeniobiorców innych niż ubezpieczeni oraz osób niebędących ubezpieczonymi, posiadających uprawnienia do bezpłatnych świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustaw, o których mowa w art. 12 pkt 2–4, 6 i 9 ustawy – dane, o których mowa w § 4 pkt 1–3, 6 i 7, a jeżeli identyfikatorem nie jest numer PESEL, także dane, o których mowa w § 4 pkt 4 i 5.

3. Świadczeniodawcy realizujący czynności z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przekazują numer PESEL osoby, której udzielono świadczenia, w przypadku osób, którym nadano ten numer, oraz odpowiednio dane, o których mowa w:

1) § 3 ust. 4 pkt 2, 3 lit. a–c i pkt 4 – jeżeli realizują zlecenie na przedmioty ortopedyczne albo na środki pomocnicze;
2) § 3 ust. 5 pkt 2–4 – jeżeli dokonują napraw przedmiotów ortopedycznych.

§ 6.

1. Świadczeniodawcy udzielający świadczeń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej w ramach umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z Funduszem gromadzą i przekazują oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu dane o świadczeniach udzielonych świadczeniobiorcom oraz osobom uprawnionym do świadczeń opieki zdrowotnej na podstawie przepisów o koordynacji:

1) którzy złożyli deklarację wyboru – w zakresie określonym w ust. 2 i 3;
2) spoza terenu objętego właściwością oddziału Funduszu, z którym świadczeniodawca zawarł umowę – w zakresie określonym w § 3 ust. 1.

2. Świadczeniodawca, o którym mowa w ust. 1, w odniesieniu do porad udzielonych osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 1, przekazuje dane, o których mowa w § 4 pkt 1, a jeżeli identyfikatorem nie jest numer PESEL, także dane, o których mowa w § 4 pkt 4 i 5, oraz dane, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 6.
3. Świadczeniodawca, o którym mowa w ust. 1, w odniesieniu do świadczeń innych niż porada, udzielonych osobom, o których mowa w ust. 1 pkt 1, przekazuje dane zbiorcze według kodów świadczeń określonych w tabeli nr 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia, w zakresie:

1) opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej:

a) liczbę bilansów zdrowia według grup wiekowych, określonych przez Fundusz,
b) liczbę badań według rodzajów badań określonych w tabeli nr 1 załącznika nr 6 do rozporządzenia,
c) liczbę szczepień według grup wiekowych, określonych przez Fundusz,
d) liczbę porad patronażowych;
2) opieki pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej – liczbę udzielonych świadczeń;
3) opieki pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania:

a) liczbę badań (testów) przesiewowych według grup wiekowych zgodnych z odrębnymi przepisami,
b) liczbę uczniów objętych grupową profilaktyką fluorkową,
c) liczbę pozostałych udzielonych świadczeń;
4) transportu sanitarnego – liczbę wykonanych przewozów według celów określonych w tabeli nr 6 załącznika nr 3 do rozporządzenia.

§ 7.

1. Świadczeniodawcy udzielający świadczeń finansowanych przez inne niż Fundusz podmioty zobowiązane do finansowania świadczeń ze środków publicznych przekazują tym podmiotom dane o każdym udzielonym świadczeniu, gromadzone w zakresie określonym w § 3, odpowiednio do rodzaju udzielonego świadczenia.
2. Zakres przekazywanych danych charakteryzujących osobę, której udzielono świadczenia, obejmuje dane, o których mowa w § 4 pkt 1 i 2 oraz pkt 6 lit. a i c oraz pkt 7 lit. a, a jeżeli identyfikatorem nie jest numer PESEL, także dane, o których mowa w § 4 pkt 4 i 5.

§ 8.

1. Na liście oczekujących są gromadzone:

1) identyfikator listy, na który składa się co najmniej identyfikator świadczeniodawcy, a w przypadku listy oczekujących na udzielenie świadczenia wysokospecjalistycznego także kod tego świadczenia, ustalony między świadczeniodawcą a podmiotem zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych;
2) numer kolejny;
3) dane dotyczące dokonania wpisu na listę:

a) data wpisu,
b) godzina wpisu,
c) imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu;
4) dane o osobie oczekującej na udzielenie świadczenia:

a) o których mowa w § 4 pkt 1–3,
b) numer telefonu lub oznaczenie innego sposobu komunikacji ze świadczeniobiorcą lub jego opiekunem;
5) rozpoznanie lub powód planowanego przyjęcia;
6) dane dotyczące planowanego terminu udzielenia świadczenia:

a) termin oznaczony przez wskazanie daty (dzień, miesiąc, rok); jeżeli planowany termin przekracza 6 miesięcy, licząc od daty wpisu na listę, świadczeniodawca może, w chwili wpisywania na listę, wskazać termin z dokładnością do tygodnia, miesiąca i roku (w tym przypadku data udzielenia świadczenia powinna być ustalona nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem udzielenia świadczenia),
b) kryterium medyczne, zastosowane przy wyznaczaniu terminu, określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 20 ust. 11 ustawy,
c) każda zmiana terminu wraz z podaniem przyczyny, a w przypadku gdy przyczyną jest zmiana kryterium medycznego, o którym mowa w lit. b, także uzasadnienie tej zmiany;
7) dane dotyczące skreślenia z listy oczekujących:

a) data skreślenia,
b) kod przyczyny skreślenia, przyjmujący wartość określoną w tabeli nr 10 załącznika nr 3 do rozporządzenia;
8) data okresowej oceny listy oczekujących, dokonanej zgodnie z art. 21 ustawy.

2. Świadczeniodawcy udzielający świadczeń opieki zdrowotnej w ramach umowy z Funduszem w szpitalach lub świadczeń specjalistycznych w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej przekazują oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu właściwemu ze względu na miejsce udzielania świadczenia następujące dane dotyczące oczekujących na udzielenie świadczenia:

1) liczbę oczekujących, według stanu na ostatni dzień miesiąca, w poszczególnych komórkach organizacyjnych według grup osób wyodrębnionych ze względu na kryterium medyczne, zastosowane przy wyznaczaniu planowanego terminu udzielenia świadczenia, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 11 ustawy;
2) średni rzeczywisty czas oczekiwania, określony zgodnie z załącznikiem nr 7 do rozporządzenia.

3. Świadczeniodawcy udzielający świadczeń wysokospecjalistycznych przekazują dane, o których mowa w ust. 1, według stanu na ostatni dzień miesiąca:

1) oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu właściwemu ze względu na miejsce udzielania świadczenia oraz ministrowi właściwemu do spraw zdrowia – jeżeli udzielają świadczeń na podstawie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z Funduszem;
2) ministrowi właściwemu do spraw zdrowia – jeżeli udzielają świadczeń finansowanych przez ministra właściwego do spraw zdrowia, zgodnie z rozporządzeniem wydanym na podstawie art. 15 ust. 3 ustawy.

§ 9.

1. Świadczeniodawcy udzielający świadczeń w ramach umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartych z Funduszem w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, tworzą i prowadzą w formie elektronicznej dodatkowo:

1) rejestr osób objętych opieką, zgłoszonych w deklaracjach wyboru, o których mowa w art. 56 ust. 1 ustawy, zwany dalej „rejestrem deklaracji poz”;
2) rejestr danych dotyczących dzieci i młodzieży objętych opieką, zwany dalej „rejestrem deklaracji medycyny szkolnej” – w przypadku świadczeniodawców, którzy zawarli umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych w zakresie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania.

2. W rejestrze deklaracji poz gromadzone są dane:

1) numer prawa wykonywania zawodu lekarza, pielęgniarki albo położnej podstawowej opieki zdrowotnej, do których została złożona deklaracja, a w przypadku pielęgniarki oraz położnej podstawowej opieki zdrowotnej dodatkowo numer PESEL;
2) dotyczące osób objętych opieką:

a) identyfikator, którym jest numer:

PESEL – w przypadku osób, którym nadano ten numer,
poświadczenia – w przypadku osób uprawnionych do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji, którym nie nadano numeru PESEL,
umowy o dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym – w przypadku cudzoziemców, którym nie nadano numeru PESEL, a którzy zawarli umowę o dobrowolnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
b) dane, o których mowa w § 4 pkt 2, a jeżeli identyfikatorem, o którym mowa w lit. a, nie jest numer PESEL, dodatkowo dane, o których mowa w § 4 pkt 4 i 5,
c) dane, o których mowa w § 4 pkt 3;
3) oznaczenie typu deklaracji wyboru, o której mowa w art. 56 ust. 1 ustawy, ustalone między Funduszem a świadczeniodawcą;
4) data dokonania wyboru;
5) data rezygnacji z opieki – jeżeli jest znana świadczeniodawcy;
6) informacje niezbędne do rozliczenia dokonywanego na podstawie liczby osób objętych opieką, zgłoszonych w deklaracjach wyboru, jeżeli obowiązek ich rejestrowania wynika z umowy lub z przepisów odrębnych.

3. W rejestrze deklaracji medycyny szkolnej gromadzone są:

1) dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1, pkt 2 lit. a i b, pkt 3, 4 i 6;
2) oznaczenie szkoły (placówki) oraz klasy w sposób ustalony między Funduszem a świadczeniodawcą.

4. Świadczeniodawcy, o których mowa w ust. 1, przekazują oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu z rejestru, o którym mowa:

1) w ust. 2 – dane, o których mowa w ust. 2 pkt 1–4 i 6;
2) w ust. 3 – dane, o których mowa w ust. 3.

§ 10.

1. Świadczeniodawcy przekazują podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych dane w formie elektronicznej.
2. Na uzasadniony wniosek świadczeniodawcy podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych może zwolnić świadczeniodawcę na czas określony z obowiązku gromadzenia i przekazywania danych w formie elektronicznej.
3. Dane w zakresie wskazanym w rozporządzeniu przekazywane są w formacie elektronicznych komunikatów, opracowywanych przez każdy podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych, zgodnie z wzorami dokumentów będących opisem komunikatów określonymi w
załączniku nr 8
do rozporządzenia. Komunikaty dostarczane są do podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń ze środków publicznych za pomocą przenośnych informatycznych nośników danych lub przez ich teletransmisję.
4. Przekazywanie komunikatów, o których mowa w ust. 3, obejmuje mogące się powtarzać fazy:

1) przygotowanie komunikatu przez świadczeniodawcę;
2) przekazanie komunikatu przez świadczeniodawcę;
3) weryfikacja komunikatu przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych;
4) przygotowanie przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych komunikatu zwrotnego, zawierającego potwierdzenie prawidłowości komunikatu lub wykaz stwierdzonych w nim błędów i braków;
5) przekazanie przez podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych komunikatu zwrotnego do świadczeniodawcy.

5. Zasady weryfikacji, o której mowa w ust. 4 pkt 3, są jawne i zamieszczane na stronie internetowej właściwego podmiotu zobowiązanego do finansowania świadczeń ze środków publicznych.

§ 11.

1. Świadczeniodawcy przekazują dane, o których mowa w § 5–7, § 8 ust. 2 i 3 i § 9 ust. 4, dotyczące każdego okresu sprawozdawczego, którym jest miesiąc kalendarzowy, nie później niż w terminie dziesięciu dni od jego zakończenia. Dane mogą być przekazywane także w trakcie okresu sprawozdawczego.
2. Na uzasadniony wniosek świadczeniodawcy podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych może przedłużyć termin przekazania danych, o których mowa w ust. 1.
3. Dane, o których mowa w § 3 ust. 8 pkt 4 i 5, przekazywane są zgodnie z warunkami wynikającymi z umowy lub przepisów odrębnych.
4. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do świadczeniodawców udzielających świadczeń w ramach umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartych z Funduszem, w zakresie uregulowanym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 137 ust. 9 lub 10 ustawy.

§ 12.

1. Do dnia 31 grudnia 2009 r. świadczeniodawcy, o których mowa w § 8 ust. 2, przekazują oddziałowi wojewódzkiemu Funduszu właściwemu ze względu na miejsce udzielania świadczenia dane, o których mowa w § 8 ust. 2, oraz średni przewidywany czas oczekiwania, określony zgodnie z załącznikiem nr 7 do rozporządzenia, oraz liczbę oczekujących, według grup osób wyodrębnionych ze względu na kryterium medyczne, zastosowane przy wyznaczaniu planowanego terminu udzielenia świadczenia, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 20 ust. 11 ustawy, według stanu na ostatni dzień miesiąca:

1) w poszczególnych komórkach organizacyjnych;
2) na wybrane procedury oraz na leczenie w ramach terapeutycznych programów zdrowotnych i na świadczenia z zakresu chemioterapii, określone w załączniku nr 9 do rozporządzenia.

2. Dane wymagane niniejszym rozporządzeniem są przekazywane przez świadczeniodawców po raz pierwszy w komunikacie dotyczącym świadczeń udzielonych w październiku 2008 r.

§ 13.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.4)

MINISTER ZDROWIA


1)Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2)Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 132, poz. 1110, Nr 138, poz. 1154, Nr 157, poz. 1314, Nr 164, poz. 1366, Nr 169, poz. 1411 i Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 75, poz. 519, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 143, poz. 1030, Nr 170, poz. 1217, Nr 191, poz. 1410, Nr 227, poz. 1658 i Nr 249, poz. 1824, z 2007 r. Nr 64, poz. 427 i 433, Nr 82, poz. 559, Nr 115, poz. 793, Nr 133, poz. 922, Nr 166, poz. 1172, Nr 171, poz. 1208, Nr 176, poz. 1243 i Nr 180, poz. 1280 oraz z 2008 r. Nr 52, poz. 305 i Nr 70, poz. 416.
3)Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2007 r. Nr 123, poz. 849, Nr 166, poz. 1172, Nr 176, poz. 1240 i Nr 181, poz. 1290.
4)Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz. U. Nr 114, poz. 780 i Nr 242, poz. 1756), które utraciło moc z dniem 29 marca 2008 r. na podstawie art. 18 pkt 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 166, poz. 1172).

© 2007 Ministerstwo Zdrowia
© 2002-2007 Platforma Activeweb Medical Solutions

 

 

 

Źródło:  http://www.mz.gov.pl/wwwmz/slajd?mr=q491&ms=383&ml=pl&mi=383&mx=0&mt=&my=596&ma=0010908

Komunikat dla Świadczeniodawców w sprawie Ustawy z dn 22 lipca 2006 r. o przekazaniu środków finansowych na wzrost wynagrodzeń

Uprzejmie przypominam, iż zgodnie z art. 6 w/w ustawy:

„Środki finansowe uzyskane zgodnie z art. 3 ust. 1, które nie zostały wykorzystane albo zostały wykorzystane niezgodnie z ich przeznaczeniem określonym w art. 5 ust. 1, podlegają zwrotowi do Funduszu w terminie do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, w którym wypłata powinna być dokonana.”

W związku z powyższym proszę o dokonanie w ostatecznym terminie do dnia 30 czerwca 2008 r. rozliczenia z:

    • niewykorzystanych lub niewłaściwie wykorzystanych środków finansowych przekazanych na wzrost wynagrodzeń za 2007 r.;
    • nadwyżki niewykorzystanych środków z roku 2006, przeznaczonej do wykorzystania w roku 2007 (o ile była taka wskazana w oświadczeniu z wykorzystania środków za 2006 r.).

Zwrot niewykorzystanych środków do Funduszu w w/w terminie pozwoli Państwu na uniknięcie zapłaty ustawowych odsetek.

Do dnia 24 czerwca 2008 r. Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ wyśle Państwu poprzez system SZOI wzór oświadczenia z wykorzystania środków finansowych przekazanych przez NFZ za 2007 r. zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 2 oraz art. 4a w/w ustawy. Treść oświadczenia będzie analogiczna do oświadczenia ubiegłorocznego. Świadczeniodawcy są proszeni o wypełnienie, podpisanie przez osobę upoważnioną i odesłanie oświadczenia do Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ, na adres:

Mazowiecki Oddział Wojewódzki NFZ
Wydział Ekonomiczno-Finansowy
ul. Chałubińskiego 8
00-613 Warszawa

oraz wersji elektronicznej w formacie, w którym oświadczenie zostało przygotowane przez MOW NFZ (wersja elektroniczna nie wymaga podpisu), na adres:

finanse@nfz-warszawa.pl

Oświadczenie powinno zostać odesłane równolegle ze środkami finansowymi podlegającymi zwrotowi, czyli zgodnie z art. 6 ustawy, najpóźniej do 30 czerwca 2008 r.

Środki należy zwracać na rachunek bankowy Mazowieckiego OW NFZ nr: 32 1130 1017 0019 9369 7220 0006

Marek Wójtowicz
p.o. Dyrektora MOW NFZ

Warszawa, 19 czerwca 2008 roku

Źródło: http://www.nfz-warszawa.pl/index/swiadcze/kom_190608

Informacja o przerwie w działaniu systemu SZOI

Informujemy, że w dniach od 30.05.2008 r. od godz. 16.00 do 01.06.2008 do godz. 22.00 nieczynne będą następujące systemy informatyczne Mazowieckiego Oddziału NFZ :

 SI-NFZ – System Informatyczny

 SNRL – System Numerowanych Recept Lekarskich

 SZOI – System Zarządzania Obiegiem Informacji

 MDRL – Moduł Dystrybucji Recept Lekarskich

 Publikator informacji o postępowaniach w sprawie zawarcia umów – MOW NFZ

Warszawa, 30 maja 2008 roku

 

Źródło: http://www.nfz-warszawa.pl/index/tech/kom_30052008

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r.

W sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

 
ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA ZDROWIA1)

z dnia 6 maja 2008 r.
w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej
(Dz. U. z dnia 13 maja 2008 r.)

Na podstawie art. 137 ust. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się ogólne warunki umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, stanowiące załącznik do rozporządzenia.


§ 2. Postanowienia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zawartych na podstawie dotychczasowych przepisów, obowiązują do czasu zmiany tych umów, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.


§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.3)


______
1)   Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej – zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 216, poz. 1607).
2)   Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 132, poz. 1110, Nr 138, poz. 1154, Nr 157, poz. 1314, Nr 164, poz. 1366, Nr 169, poz. 1411 i Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 75, poz. 519, Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 143, poz. 1030, Nr 170, poz. 1217, Nr 191, poz. 1410, Nr 227, poz. 1658 i Nr 249, poz. 1824, z 2007 r. Nr 64, poz. 427 i 433, Nr 82, poz. 559, Nr 115, poz. 793, Nr 133, poz. 922, Nr 166, poz. 1172, Nr 171, poz. 1208 i Nr 176, poz. 1243 oraz z 2008 r. Nr 52, poz. 305 i Nr 70, poz. 416.
3)   Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 197, poz. 1643).
 
Źródło: http://www.lex.pl/serwis/du/2008/spis81.htm


 

Utrata zębów silnie związana z ryzykiem trzech nowotworów

Osoby, które z powodu złego stanu dziąseł tracą zęby, mają wyższe ryzyko zachorowania na raka przełyku, raka głowy i szyi oraz raka płuc – wynika z japońskich badań, o których informuje pismo "Cancer Epidemiology, Biomarkers and Prevention".

Do takich wniosków doszli naukowcy z Centrum Badań nad Rakiem Aichi w Nagoya oraz z Uniwersytetu w Nagoya, którzy przeprowadzili badania wśród 5.240 chorych Japończyków na raka oraz w grupie 10.480 odpowiednio dobranych zdrowych osób. Analizowano częstość występowania 14 nowotworów złośliwych oraz stan uzębienia pacjentów.

Okazało się, że braki w uzębieniu zwiększały ryzyko raka przełyku – o 136 proc., raka głowy i szyi – o 68 proc. oraz raka płuc – o 54 proc.

Badacze zaobserwowali też, że ryzyko zachorowania na jeden z tych nowotworów rosło wprost proporcjonalnie do liczby zębów, które pacjent utracił.

Związek między niepełnym uzębieniem a ryzykiem raka przełyku oraz raka głowy i szyi był najsilniejszy w przypadku kobiet i osób przed 70 rokiem życia.

W analizie uwzględniono inne czynniki wpływające na stan uzębienia, jak palenie papierosów czy picie alkoholu.

Jak komentuje prowadzący badania dr Akio Hiraki z Centrum Badań nad Rakiem Aichi, utrata zębów jest przeważnie konsekwencją przewlekłych braku higieny jamy ustnej i zakażeń bakteryjnych, którym towarzyszą stany zapalne. Te z kolei mogą odgrywać ważną rolę w rozwoju różnych nowotworów złośliwych.

Z drugiej strony, braki w uzębieniu odzwierciedlają nieraz ogólny niezdrowy styl życia, który zwiększa ryzyko zachorowania na raka. Wiadomo poza tym, że osoby, które tracą zęby często zmieniają swoją dietę na mniej zdrową, a sposób odżywienia się też wpływa na predyspozycje do różnych nowotworów.

Niezależnie od mechanizmu, badania te potwierdzają, że od stanu uzębienia i dziąseł zależy nasze ogólne zdrowie, konkludują naukowcy.

Więcej na stronach MedicalNews TODAY:
Tooth Loss Linked To Esophageal, Head And Neck, And Lung Cancer

* * *

Abstrakt artykułu dostępny online (pełny tekst odpłatnie):
Teeth Loss and Risk of Cancer at 14 Common Sites in Japanese

Studiują stomatologię tylko po to żeby wyjść za mąż?

Shazal Ali pracuje pod parasolem. Gdy pojawia się klient, Ali rozwija matę. Pracuje przy ruchliwej drodze, w otoczeniu porozrzucanych skórek pomarańczy, petów, butelek po wodzie pitnej. Wokół panuje hałas powodowany przez motorynki-ryksze, a w powietrzu unosi się odór mieszaniny moczu i kału.

Liczący 19 lat Ali jest nielicencjonowanym dentystą. Wykonuje nie do końca legalnie zawód, którego nie uczył się w uczelni medycznej.

Robi to, co robi z trzech podstawowych powodów: Pakistan nie ma wystarczająco wielu wykwalifikowanych dentystów, państwo nie jest w stanie sprawić by wszyscy profesjonalni stomatolodzy pracowali w zawodzie, a niewielu pacjentów ma świadomość konieczności dbania o zdrowie jamy ustnej.

Przy populacji liczącej 165 milionów, Pakistan jest szóstym najludniejszym państwem świata; zaliczany jest przy tym do grona szybko rozwijających się gospodarek naszego globu. Jednak w wielu aspektach życia, tradycja koliduje z wizjami nowoczesnego Pakistanu.

W sytuacji poważnych niedoborów stomatologów, urzędnicy państwowi odpowiedzialni za sprawy służby zdrowia mają związane ręce: większość studentów stomatologii to kobiety, które często ulegają naciskowi społecznemu i porzucają studia w momencie wyjścia za mąż.

29-latka Sonia Yassar, zrezygnowała z pracy przed czterema laty, tuż po odbyciu stażu. Po wyjściu za mąż za lekarza-radiologa pozostaje w domu, opiekując się dwójką dzieci. “Bardzo mi tego brakuje, ale muszę zająć się swoimi dziećmi”, dodaje Yassar, która ma nadzieję, że wróci do zawodu w bliskiej przyszłości: „czasami popadam w depresję z tego powodu, że nie pracuję”.

Liczne dowody sugerują, że kobiety w Pakistanie podejmują studia na wydziale stomatologii często po to by mieć lepszą pozycję w społeczeństwie.

“Znam trzy dziewczyny, które rozpoczęły studia dentystyczne tylko po to by mieć większe szanse na dobre zamążpójście”, twierdzi Bushra Afzaz, 24-letnia studentka stomatologii w drugim mieście kraju – Lahore. „To niedorzeczna motywacja, jeśli ma się w przyszłości być lekarzem.”

W rezultacie wydziały stomatologii w Pakistanie kształcą przede wszystkim kobiety, ale praktykujący dentyści to w większości mężczyźni. (th)

Źródło: www.nj.com